Białko: funkcje, źródła, zapotrzebowanie

Białko jest składnikiem odżywczym, który jest niezbędny dla ludzkiego organizmu. Pełni wiele różnorodnych funkcji. Stanowi wręcz podstawę funkcjonowania ciała człowieka. Dzieje się tak z kilku powodów, które przedstawione zostały poniżej.

Funkcje

– budulcowa: białko używane jest do tworzenia nowych komórek i tkanek oraz odnowy już istniejących – jest to główna i najważniejsza funkcja białka,
– odpornościowa: z białek zbudowane są przeciwciała, dzięki którym nasz organizm broni się przed infekcjami,
– regulacyjna: z białka zbudowane są enzymy, które biorą udział w niemal wszystkich reakcjach zachodzących w organizmie ludzkim,
– transportowa: hemoglobina transportująca tlen jest białkiem,
– energetyczna: 1 g białka dostarcza około 4,1 kcal.

Źródła

1. zwierzęce:
– mięso (najlepiej chude, takie jak cielęcina, drób czy mięso królicze),
– ryby,
– nabiał (mleko, jogurty, jaja, sery),
2. roślinne:
– rośliny strączkowe (soczewica, fasola, groch, bób, ciecierzyca),
– pestki dyni,
– słonecznik,
– orzechy,
– kasza,
– ryż.

Zapotrzebowanie

Dzienne zapotrzebowanie człowieka na biało zależy między innymi od jego wieku, masy ciała i płci. Ogólnie rzecz biorąc dorosły, zdrowy człowiek powinien spożywać 1 g białka na 1 kg masy ciała. Inaczej ma się ta kwestia u dzieci i młodzieży. Ich dzienna norma powinna wynosić prawie dwukrotność normy dla dorosłych, ponieważ intensywny rozwój organizmu wymaga zwiększonej jego ilości. Więcej białka powinny także przyjmować kobiety w ciąży, by zapewnić prawidłowy rozwój dziecka.