Białko pochodzenia zwierzęcego i roślinnego – różnice

Organizm człowieka potrzebuje białka. Jego najważniejszą funkcją jest budowa i odbudowa tkanek. Skąd więc pozyskujemy tak ważny dla nas składnik? Źródła białka można podzielić na zwierzęce i roślinne. Jednak białko z każdego z tych źródeł nieco się różni.

Białko pochodzenia zwierzęcego jest dużo lepiej przyswajane przez nasz organizm. Pokazuje to tzw. wartość biologiczna, która określa jak dalece biało jest wchłaniane. Wartości tego wskaźnika mieszczą się w przedziale od 0 do 100 (czyli od całkowitego braku wchłaniania do wchłaniania w całości). Poniżej przedstawiamy zestawienie kilku produktów zwierzęcych oraz roślinnych i ich wartości biologiczne.

Jajko – 93,7
Mleko – 84,5
Ryby – 76
Wołowina – 74,3
Soja – 72,8
Ryż – 64
Ziarna pszenicy – 64
Kukurydza – 60
Fasola – 58

Jak widać najlepiej przyswajalne biało znajduje się w jajku. Jest to także biało, które zawiera wszystkie niezbędne dla organizmu człowieka aminokwasy. Jeśli chodzi o produkty roślinne, to najwyżej pod względem przyswajalności białka znalazła się soja.

Inną ważną kwestią jest to, jakie aminokwasy zawiera spożywane przez nas białko. Jeśli są to wszystkie aminokwasy, które organizm musi pozyskać z zewnątrz, nazywamy je pełnowartościowym. Jeśli brakuje kilku z nich – niepełnowartościowym. Jak łatwo się domyślić pełnowartościowe białko jest pochodzenia zwierzęcego. To pochodzenia roślinnego nie zawiera wszystkich niezbędnych aminokwasów.

Jednak czy dotychczasowe argumenty na rzecz białka pochodzenia zwierzęcego mają świadczyć o wyższości produktów zwierzęcych nad roślinnymi? Odpowiedź brzmi NIE. Mimo że artykuły zwierzęce zawierają lepiej przyswajalne i pełnowartościowe białko, to nie należy zapominać, że zawierają także cholesterol oraz tłuszcz. Należy wiec w miarę możliwości wybierać chude mięso oraz produkty o niskiej zawartości tłuszczu. Na rzecz produktów roślinnych przemawia także to, że zawierają one błonnik, który jest ważny dla naszego organizmu. Wpływa on pozytywnie na pracę układu pokarmowego, a także sprawia, że czujemy się syci. Podsumowując, warto przypomnieć, że najważniejszą regułą zdrowiej diety jest różnorodność, co oznacza, że powinniśmy spożywać oba rodzaje produktów: zarówno zwierzęce, jak i roślinne.