Niedobór i nadmiar białka – skutki

Niedobór i nadmiar białka są stanami równie niekorzystnymi dla ludzkiego organizmu. Pierwszy z tych faktów jest powszechnie znany. Dużo mniej mówi się o sytuacji odwrotnej, czyli nadmiarze białka w diecie. Mało osób słyszało, że jest to także niekorzystne. Warto o tym pomyśleć, szczególnie podczas trwania treningu, mającego za zadanie zwiększenie masy mięśniowej. Powinniśmy pamiętać, że dzienna norma spożycia białka wynosi około 0,8 grama na kilogram masy ciała. Poniżej przedstawiamy skutki zarówno niedoboru, jak i nadmiaru białka.

Niedobór:
– zaburzenia wielu funkcji organizmu (m.in. odbudowy tkanek),
– osłabiona odporność,
– osłabienie skóry, włosów i paznokci,
– zaburzenia metaboliczne,
– zaburzenie wzrostu i rozwoju fizycznego oraz psychicznego u dzieci,
– wychudzenie i wyniszczenie organizmu (w skrajnych przypadkach).

Nadmiar:
– obciążenie nerek, które muszą pozbyć się nadmiaru azotu,
– zaburzenia metabolizmu,
– obciążenie wątroby,
– bezsenność,
– rozdrażnienie,
– zaparcia,
– namnażanie się jelitowych bakterii gnilnych, co zwiększa ryzyko zachorowania na nowotwór jelita grubego,
– alergie,
– upośledzenie wchłaniania wapnia, co może doprowadzić do osłabienia kości.