Skarby jesieni: owoce

Jesień jest czasem, w którym dojrzewają owoce, takie jak jabłka czy gruszki. Warto skorzystać z okresu, gdy są świeże i pyszne. Owoce te właśnie jesienią zawierają najwięcej witamin i składników odżywczych.

1. Jabłko

Jabłka zawierają wiele witamin, w tym witaminę C, tak ważną w okresie jesiennym. Dostarczają także potasu i żelaza. Mają właściwości moczopędne, przez co pomagają pozbyć się nadmiaru wody z organizmu. Zrobiony w domowym zaciszu ocet jabłkowy z dodatkiem miodu poprawia trawienie i hamuje rozwój infekcji.

2. Gruszka

Owoc ten jest źródłem jodu, pierwiastka niezbędnego do prawidłowego funkcjonowania tarczycy, a także boru, który wspomaga pracę mózgu. Gruszka, dzięki sklereidom, czyli komórkom kamiennym, pobudza trawienie i zapobiega zaparciom.

3. Śliwka

Mimo, że o śliwkach nie krążą zbyt pochlebne opinie, mają one wiele zalet. Dzięki dużej zawartości błonnika, działają pozytywnie na układ trawienny. Znane są z zapobiegania zaparciom. Są bogatym źródłem witamin z grupy B oraz minerałów takich jak: fosfor, magnez czy wapń.

4. Pigwa

Są bogatym źródłem witamin, zwłaszcza B i C. Sok z pigwy ma właściwości antybakteryjne i przeciwzapalne, co warto mieć na uwadze zwłaszcza jesienią. Pigwa wpływa pozytywnie na układ pokarmowy, łagodząc stany takie jak niestrawność czy zgaga.

5. Żurawina

Uważana jest za naturalny antybiotyk, na równi z czosnkiem czy oregano. Ma właściwości grzybobójcze. Znana jest z działania wspomagającego leczenie infekcji dróg moczowych. Zawiera dużą dawkę witaminy C, a także B i E.