Skarby jesieni: warzywa

Warzywa jesienne, tak jak inne warzywa sezonowe, mają swój najlepszy czas. Przypada on na koniec września, październik i początek listopada. Właśnie wtedy są najświeższe i mają najwięcej witamin.

1. Dynia

Jesienią przypada czas jej zbioru, ale nie tylko dlatego uważana jest za warzywo jesienne. Dynia jest symbolem Halloween, obchodzonego 31 października. Jej właściwości lecznicze doceniali już Indianie żyjący w Meksyku. Swój kolor zawdzięcza beta-karotenowi. Substancja ta wpływa pozytywnie na nasz wzrok. Oprócz tego jest także przeciwutleniaczem, co oznacza, że zapobiega powstawaniu wolnych rodników, które odpowiedzialne są za powstawanie nowotworów.

2. Burak

Jego właściwości prozdrowotne były wykorzystywane już w starożytności. Buraki wzmacniają odporność, szczególnie jeśli chodzi o choroby wirusowe. Kiedy poczujemy się niewyraźnie, sok z buraka jest tym, czego nam trzeba. Warzywo to pomaga także przywrócić równowagę w żołądku. Jego zasadotwórcze działanie odkwasza układ pokarmowy. Burak wykazuje także działanie łagodzące objawy menopauzy.

3. Cukinia

Warzywo to jest cenione ze względu na dużą zawartość witamin i minerałów, takich jak: witaminy A, C, K, PP, B1, potas, magnez, żelazo. Cukinia odkwasza organizm oraz wspomaga procesy trawienne.

4. Papryka

Warzywo to ma bardzo wiele odmian i spotykane jest w niemal wszystkich kolorach: od zielonego po pomarańczowy. Można używać go jako składnika głównego, przyprawy lub też ozdoby. Jest bogata w witaminy i minerały. Ma więcej witaminy C niż cytryna. Warto więc dodać ją do swojej diety, szczególnie w okresie przeziębień.

5. Bakłażan

Nie jest warzywem szczególnie popularnym w naszym kraju. Mało kto wie, że bakłażan ma wiele właściwości prozdrowotnych. Za wpisaniem go do swojej codziennej diety przemawia choćby to, że wspomaga trawienie tłustych mięs, których w polskiej kuchni jest sporo. Bakłażan jest także źródłem błonnika oraz potasu, wapnia i magnezu. Ma także właściwości detoksykacyjne oraz działa antyrakowo.