Tłuszcze nasycone vs nienasycone

Wiele osób uważa, że tłuszczów w pokarmach należy unikać. Pogląd mówiący o tym, że tłuszcze tylko nam szkodzą jest błędny, choć popularny. Prawdą jest jedynie to, że należy ograniczać pewne rodzaje tłuszczów, na rzecz innych, które są nam potrzebne do życia i zachowania dobrego zdrowia. Mowa tu o tłuszczach nasyconych i nienasyconych.

Tłuszcze nasycone znajdują się głównie w pokarmach zwierzęcych oraz twardych margarynach. To właśnie one zwiększają poziom złego cholesterolu, a co za tym idzie ryzyko zapadnięcia na miażdżycę i inne choroby układu krążenia. Sprzyjają one także otyłości. Produkty, w jakich możemy je znaleźć to m.in.:
-mięso (wołowina, jagnięcina, wieprzowina),
– słonina,
-smalec,
-masło,
-śmietana,
– pełnotłuste mleko,
– sery żółte (szczególnie te o dużej zawartości tłuszczu),
– olej kokosowy,
– masło kakaowe,
-olej palmowy.
Nie oznacza to, że powinniśmy wszystkie te produkty wyeliminować z naszej diety. Tłuszczów nasyconych nie należy całkowicie usunąć z jadłospisu, a jedynie je ograniczyć.

Tłuszcze nienasycone są lepszym rodzajem tłuszczu. Dzięki nim czujemy się syci, a co za tym idzie, mniej podjadamy. Obniżają one także poziom złego cholesterolu, zmniejszając ryzyko wystąpienia chorób układu krążenia oraz wzmacniają odporność. Tłuszcze nienasycone możemy znaleźć w produktach takich jak:
-oleje roślinne (kukurydziany, sojowy, sezamowy, słonecznikowy, lniany, z pestek dyni),
– orzechy,
-ryby,
-tran,
-oliwa z oliwek,
– miękka margaryna.