Węglowodany

Węglowodany – zapotrzebowanie

Węglowodany są głównym źródłem energii. Organizm ludzki uzyskuje około 4 kcal z każdego ich grama. Minimalna ilość węglowodanów, jaką powinien spożywać człowiek jest definiowana przez zapotrzebowanie mózgu na glukozę. To minimum wynosi około 130 g dziennie (w przypadku kobiet ciężarnych 175, a karmiących piersią – 210).

Funkcje węglowodanów

Węglowodany są nie tylko źródłem energii. Pełnią szereg innych funkcji:

– zapasowa – u ludzi rolę magazynu energii pełni glikogen,
– transportowa – formą transportową cukru jest glukoza,
– budulcowa m.in. celuloza czy chityna,
– współtworzą DNA i RNA,
– heparyna hamuje krzepnięcie krwi.

Cukry proste i złożone

Węglowodany dzielimy na cukry proste i złożone. Zaleca się większe spożycie węglowodanów złożonych, kosztem prostych. Cukry proste znajdują się w produktach takich jak słodycze, przetwory owocowe, napoje i soki zawierające fruktozę. Natomiast węglowodany złożone znajdujemy w żytnim pieczywie, płatkach owsianych, otrębach, brązowym ryżu czy razowym makaronie.

Cukry proste

Określenie „cukry” na etykietach produktów spożywczych oznacza cukry proste. One właśnie są winne większości negatywnych skutków przypisywanych węglowodanom w ogólności. Nadmiar cukrów prostych gromadzi się w postaci tkanki tłuszczowej, co może doprowadzić do nadwagi. Innym zagrożeniem jest cukrzyca typu II czy próchnica, szczególnie u dzieci.

Błonnik

Mało kto wie, że do węglowodanów zalicza się także błonnik. Nie ulega on trawieniu w ludzkim przewodzie pokarmowym, natomiast pozytywnie wpływa na jego pracę. Powoduje on m.in.:
– mniejsze uczucie głodu (dzięki temu, że pęcznieje w żołądku),
– usprawnienie perystaltyki jelit,
– zapobieganie zaparciom,
– mniejsze wchłanianie trój glicerydów i cholesterolu,
– stabilizuje stężenie glukozy we krwi.